A mediáció egy alternatív vitarendezési eljárás, amely során egy semleges, független harmadik fél (mediátor) segíti a feleket abban, hogy közösen találjanak megoldást egy közöttük lévő konfliktusra vagy vitára. A mediáció önkéntes és bizalmas jellegű, és a felek saját döntésük alapján dolgoznak ki egy megoldást.
A mediátor kiválasztása és az előkészítés
A mediációs eljárás egyik fontos eleme a megfelelő mediátor megtalálása. Érdemes közösen választani egy olyan közvetítőt, akinek személye felől egyik félnek sincs kétsége.
Elengedhetetlen eleme a mediációnak az önkéntes részvétel a felek részéről. A sikeres időpont egyeztetés után a mediátor tájékoztatja a feleket az alapelvekről: az önkéntességen túl arról is, hogy az eljárás bármikor megszakítható, és a titoktartás minden elhangzott információra vonatkozik. Az ezzel együtt járó bizalom kiépítése is fontos szempont, hiszen a mediáció alkalmával szenzitív információk hangozhatnak el.
A mediációs ülés menete
A szerződéskötést (vagy a mediációs folyamat elindításáról szóló megállapodást) követően megkezdődik a mediációs ülés.
1. Bevezetés és célok tisztázása
A mediátor bemutatkozik és ismerteti az eljárás szabályait, menetét és a saját semleges szerepét. Ezt követően a felek röviden kifejtik, miért vannak ott és mit várnak az eljárástól.
2. Álláspontok meghallgatása és problémák feltárása
Mindkét fél lehetőséget kap, hogy megszakítás nélkül elmondja saját álláspontját, érzéseit és a konfliktus hátterét. Fontos szempont, hogy a mediáció során nem a hibák vagy a bűnös keresése a lényeg, hanem a problémák gyökereinek, a mögöttes érdekeknek és szükségleteknek a feltárása.
3. Megoldáskeresés és kompromisszumok
A mediátor aktív hallgatással, kérdésekkel és kommunikációs technikákkal segíti a feleket az álláspontok közelítésében és a lehetséges megoldási javaslatok összegyűjtésében. A cél egy olyan konstruktív kompromisszum elérése, amely mindkét fél számára elfogadható, és amely kölcsönös engedményeken alapulhat.
A mediációs megállapodás: Írásba foglalás
Amennyiben a felek közösen elértek egy olyan megoldást, amely mindkettőjük számára megfelelő, a mediátor segít a részletek tisztázásában. A felek a megállapodást írásban rögzítik. Szükség esetén – különösen összetettebb vagy jogi következményekkel járó ügyekben (pl. házassági vagyonközösség megosztása) – a megállapodást ügyvéd által ellenjegyzett okiratba is foglalhatják. Az ügyvédi ellenjegyzés bizonyos esetekben elengedhetetlen lehet a megállapodás végrehajthatóságához vagy joghatásához.
Amennyiben a mediáció során nem születik megállapodás, vagy a felek bármelyike úgy dönt, hogy nem kívánja folytatni az eljárást, a mediáció lezárul. A mediátor ebben az esetben is pártatlan marad, és tájékoztathatja a feleket a további lehetséges (pl. jogi) lépésekről.
A mediációs folyamat lezárása és visszajelzés
Akár sikeres, akár sikertelen a közvetítői eljárás, a végén a felek és a mediátor visszajelzést adhatnak az eljárásról, amely segítheti a jövőbeli mediációkat és a folyamat fejlesztését.
A mediáció tehát egy rugalmas és hatékony módja a konfliktusok kezelésének, amely lehetőséget ad arra, hogy a felek – egy semleges harmadik fél segítségével – közösen találjanak megoldást anélkül, hogy bírósághoz kellene fordulniuk, megőrizve ezzel a kapcsolatukat és a döntés feletti kontrollt.